بررسی انواع کابل
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

یک کابل (به فرانسوی: câble) یا کابل ، یک یا چند سیم یا طناب است که به هم متصل شده ، بهم تابیده یا بهم تابیده می شوند تا گروه تشکیل شود. در مکانیک از کابل ها برای بلند کردن و کشیدن استفاده می شود. در برق از آنها برای انتقال برق استفاده می شود. کابل نوری از یک یا چند فیبر نوری در یک غلاف محافظ تشکیل شده است که از الیاف محافظت می کند. به کابل های مکانیکی حرفه ای تری ، طناب های استیل (یا طناب بکسل) می گویند.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی این کلمه را به عنوان جایگزینی برای کلمه "کابل" معرفی کرد.
مهمترین و پرکاربردترین عایق در ساخت کابل P.V.C (پلی وینیل کلراید) است که به آن تیرچه یا پلاستیک گرد گفته می شود. PVC عایق غیر قابل احتراق است و این ویژگی خوبی در کابل ها است. او انعطاف پذیری زیادی دارد. عناصری مانند تولید انبوه ارزان و سهولت ساخت منجر به این واقعیت شده است که بیش از 90٪ کابل های ولتاژ پایین از این عایق ساخته شده اند. نوع دیگری از عایق به نام PET (پلی اتیلن) ​​برای کابل ها استفاده می شود ، ضد حریق است و در مکان های خاصی استفاده می شود. بعضی از کابل ها از عایق لاستیکی استفاده می کنند ، که بسیار مفید نیست.
کابل های رسانا از مس یا آلومینیوم ساخته شده اند. اگر می خواهیم از کابل مفتول آلومینیومی برای کابل های هوایی استفاده کنیم ، باید طناب فولادی باشد.
کابل های ولتاژ پایین
طبق استاندارد ویدیویی آلمان ، رنگ عایق کابل های ولتاژ پایین باید به ترتیب خاکستری روشن ، سیاه ، قرمز ، آبی و سیاه باشد ، به طوری که کابل تک هسته ای فقط از دو رنگ اول و یک کابل پنج هسته ای از هر پنج رنگ استفاده می کند. استفاده می کند خاکستری روشن ، معمول در این چهار نوع کابل ، به عنوان هادی خنثی (MP) استفاده می شود و هادی قرمز هادی محافظ است. در مورد کابلهای چهار هسته ای فشار ضعیف ، سطح مقطع کابل سه هسته ای معمولاً برابر است و سطح مقطع رسانای چهارم تقریباً نیمی از هادیهای دیگر است (یا کمی کوچکتر).
نحوه شناسایی کیفیت سیم ها و کابل ها:
1- سطح خارجی سیم و کابل باید صاف و بدون درخشش و تیغ باشد (سطح مواج سیم و کابل انعطاف ناپذیر مشکلی ایجاد نمی کند).
2- قطر زیاد عایق یا غلاف سیم ها و کابل ها دلیل بر کیفیت محصول نیست ، اما متأسفانه برخی از تولیدکنندگان وزن مس را در سیم ها و کابل ها کاهش می دهند (با کاهش تعداد نخ های مسی یا قطر نخ های مسی). می رسد ، اما محصولی نخواهد بود. این می تواند در طراحی پوشش استفاده شود و در صورت استفاده باعث آتش سوزی یا سایر مشکلات می شود.
3- هنگام برش سیم از سطح مقطع (با خرد شدن سیم یا تیزکن) ، سیم (مس) باید در مرکز عایق قرار گیرد که به آن مرکز رسانا می گویند.
4- وقتی کابل را از سطح مقطع برش می دهیم ، غلاف باید سیم ها را بپوشاند تا ضخامت غلاف اطراف سیم ها برابر باشد ، به این مرکز سیم ها می گویند.
5- هادی عایق در هنگام جدا شدن از هادی (مس) باید به راحتی و انعطاف پذیر از مس جدا شود.
6- در مورد کابل ها دقت کنید سیم ها را به راحتی از یکدیگر و از غلاف جدا کنید.
7- در مورد هادی ها و کابل های مس (که در این مقاله به آنها پرداخته شده است) ، شرایط زیر برای هادی های مس باید رعایت شود:
الف - ساخته شده از مس خالص انعطاف پذیر.
ب- که سطح آن کاملاً شفاف و براق باشد.
ج- غیر اکسید کننده (الیاف مس سیاه نیستند).
D - باید انعطاف پذیر باشد (هنگام خم شدن و صاف کردن سیم ، نخ های رسانا نباید شکسته شوند).
ه) به میزان کافی و طبق برنامه های استاندارد برای هر قسمت از سیم مفتول مصرف می شود (مقدار کم مس باعث می شود مقاومت در برابر رسانایی بالاتر از حد استاندارد باشد و استفاده بیش از حد از آن منجر به از بین رفتن مس فلزی گرانبها می شود و در نتیجه قیمت کل افزایش می یابد روی سیم یا کابل).
کابل چند هسته ای:
اولین شماره در سمت چپ تعداد سیم های اندازه هر کابل را نشان می دهد.
- کابل دو هسته ای: اگر مصرف کننده یک جریان الکتریکی تک فاز باشد و اتصال زمین نداشته باشیم ، از کابل دو هسته ای استفاده می کنیم.
- کابل سه هسته ای: در صورت استفاده از برق تک فاز و همچنین اتصال به زمین ، از کابل سه هسته ای استفاده می کنیم.
- کابل چهار هسته ای: اگر از برق سه فاز استفاده کند و اتصال زمین نداشته باشیم ، از کابل چهار هسته ای استفاده می کنیم.
- کابل پنج رشته: اگر برق سه فاز را مصرف کند و زمین و صفر داشته باشیم ، از کابل پنج رشته استفاده می کنیم.
اتصال کابل:
برای اتصال کابل ها به یکدیگر از دو کابل استفاده می شود و برای گرفتن آنها و قرار دادن آنها در یک مفصل یا عضله پر از قیر مخصوص ، از روش سه گانه استفاده می شود.
کابل ها را به مدار وصل کنید:
آنها از کابل یا کفشویی برای اتصال کابل به زنجیر استفاده می کنند. واشرهای کابل را می توان محکم ، چین دار یا با کابل جوش داد





:: برچسب‌ها: کابل برق ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: